
W związku z trwającymi konsultacjami dotyczącymi projektu ustawy OSP, przedstawiam ankiety z prośba o wypełnienie i przesłanie do ZG ZOSP RP.
- Ankieta dotycząca organizacji systemu ratowniczego
- Ankieta dotycząca spraw organizacyjnych OSP, munduru oraz statutu.
- Ankieta dotycząca finansowania jednostek OSP
- Ankieta dotycząca działalności społecznej OSP- orkiestry, MDP.
- Ankieta dotycząca dodatku do emerytury.
Pełna informacja nt. konsultacji znajduje się pod adresem: zosprp.pl/konsultacje
Na ternie powiatu suwalskiego przeprowadzono dwie konsultacje dotyczące projektu ustawy o OSP. W dniu 11 maja odbyła się telekonferencja z udziałem wiceministra MSWiA oraz Komendanta Głównego PSP. W dniu 13 maja z udziałem zastępcy Komendanta Wojewódzkiego PSP w Białymstoku oraz przedstawicieli OSP z trzech powiatów: augustowskiego, sejneńskiego i suwalskiego.
W dniu 19 maja uczestniczyłem w Komendzie Wojewódzkiej PSP w Białymstoku jako przedstawiciel trzech powiatów w zebraniu i opracowaniu końcowego raportu z przeprowadzonych konsultacji z województwa podlaskiego.
Uwagi zgłoszone podczas konsultacji projektu ustawy o Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie województwa podlaskiego:
- Art. 4 – określenie (przedstawienie projektów aktów prawnych) zakresu zadań realizowanych przez OSP jako jednostki ochrony przeciwpożarowej na rzecz ochrony ludności;
- Art. 4 pkt 6 – dodać ćwiczenia realizowane przez OSP samodzielnie, m.in. w ramach doskonalenia zawodowego;
- Art. 5 – brak konieczności regulowania imprez organizowanych przez OSP zapisami ustawowymi – brak zrozumienia intencji ustawodawcy oraz odniesienia do dotychczasowej działalności OSP w tym zakresie
- Art. 6 – zapis dotyczący zatwierdzania zakresów statutów OSP odnoszących się do spraw ochrony przeciwpożarowej przez właściwą radę gminy na terenie niektórych gmin w ocenie przedstawicieli OSP uniemożliwi bądź zblokuje jego uchwalenie, co spowoduje problem z dokonaniem właściwych wpisów w KRS oraz brak możliwości składania wniosków o dotacje w okresie procedowania sprawy; należy wprowadzić zapisy umożliwiające rozstrzyganie tego typu kwestii, np. poprzez wprowadzenie roli wójta/burmistrza w proces zatwierdzania;
- Art. 8 ust. 1– kontrowersje odnośnie określenia „ratownik” – postulat o pozostawienie określenia „strażak”;
- Art. 8 – JRG PSP – ze względu na brak projektów aktów wykonawczych w myśl art. 11 istnieje obawa braku możliwości spełnienia wymagań stawianym JRG (JOT) OSP oraz wygaszenie istniejących jednostek OSP, które nie będą w stanie udźwignąć ciężaru finansowego i organizacyjnego utworzenia JRG (JOT) OSP; obawa związana z dużymi kosztami dosprzętowienia w celu osiągnięcia standardów wyposażenia JRG (JOT) OSP; postulat dotyczący utworzenia np. trzech kategorii JRG (JOT) OSP biorąc pod uwagę m.in. ilość członków OSP będących w gotowości do wyjazdu do działań ratowniczych;
- Art. 8 – brak konieczności tworzenia JRG (JOT) OSP – dosprzętowienie istniejących OSP prowadzących działania ratownicze;
- Art. 9 – wydłużenie okresu aktywności ratowniczej członków OSP powyżej 65 lat, biorąc pod uwagę stan zdrowia potwierdzony aktualnymi badaniami lekarskimi;
- Art. 9 ust. 3 – doprecyzować zapisy wz celu przetwarzania danych osobowych – na potrzeby prowadzonych działań ratowniczych;
- Art. 12 – przedstawiciele gmin widzą zagrożenie w pełnieniu roli gminy jako pośrednika w zakresie wypłat rekompensaty pracodawcom za poniesione straty z tytułu nieobecności w pracy ratownika OSP – zapis interpretowany jest, że organy administracji publicznej są strona w postępowaniu roszczeniowym oraz płatnikiem rekompensat; w przypadku ponoszenia kosztów rekompensat przez gminy brak jest źródeł finasowania w budżetach gmin;
- Art. 15 – zawarcie zapisów umożliwiających wypłatę ekwiwalentu pieniężnego za udział w akcjach ratowniczych za pierwszą rozpoczętą godzinę udziału – w przypadku krótkich interwencji m.in. podczas likwidacji skutków anomalii pogodowych brak jest podstaw prawnych do wypłaty ekwiwalentu, jeżeli akcja trwała krócej niż godzinę;
– postulat dotyczący określenia kwoty ekwiwalentu w wysokości 1/175 … – ujednolici to kwotę w całym kraju i spowoduje obowiązek wypłacania w takiej, a nie dowolnej kwocie;
– postulat dotyczący partycypowania budżetu państwa w kosztach ekwiwalentu członkom OSP, co odciąży finansowo jednostki samorządu terytorialnego;
– postulat dotyczący określenia czasu trwania działania ratowniczego ze wskazaniem składowych – tj. alarmowania, prowadzenia czynności ratowniczych oraz odtworzenia gotowości operacyjnej po powrocie do strażnicy; - Art. 16 – doprecyzować zapisy wskazując wprost zaliczenie aktywności druhów OSP w działania ratownicze również w okresie przed wejściem w życie ustawy o OSP; zapis w obecnej formie interpretowany jest, że tylko od momentu utworzenia JRG (JOT) OSP będzie możliwość „zaliczania” lat wyjazdowych do dodatku emerytalnego;
zauważalne są problemy z procesem potwierdzeń okresów wyjazdowych poprzez pisemne oświadczenie trzech świadków; ponadto zauważalne są trudności z ewidencją wyjazdowości poszczególnych członków OSP w dokumentacji prowadzonej przez PSP od 1 stycznia 2012 r. - Art. 26 – zapis regulujący kwestie zawierania umów z gminami sąsiednimi w przypadku braku jednostek ochrony przeciwpożarowej na terenie własnej gminy pomija gminy na których terenie funkcjonują finansowane z budżetu państwa jednostki PSP, traktowane jest to jako nierówność samorządów terytorialnych, gdzie gminy utrzymujące OSP ponoszą koszt ich funkcjonowania oraz często zabezpieczają własnymi jednostkami OSP gminy zabezpieczone przez PSP w przypadku długotrwałych akcji lub dysponowania zasobów ratowniczych PSP w odległe części powiatów – postulat zawarcia zapisów regulujących kwestie umów tego typu gmin z gminami ościennymi w przypadku braku własnych (finansowanych) jednostek ochrony przeciwpożarowej;
- Art. 28 – rozszerzenie możliwości wydatkowania uzyskanych środków finansowych z gospodarki majątkiem i z działalności OSP również na inne cele statutowe, niż wyłącznie na JRG (JOT) OSP, m.in. na działalność
- Postulaty dotyczące dodatku emerytalnego:
- Dodatek do emerytury nie powinien być utożsamiany z uprawnieniami emerytalnymi w PSP, jest to tylko dodatek mający na celu rekompensatę ochotniczej działalności na rzecz drugiego człowieka więc tożsame okresy z nabywaniem uprawnień emerytalnych nie powinno mieć zastosowania;
- rozszerzenie listy osób, którym przysługiwałby dodatek do emerytury o osoby szczególnie zaangażowane w działalność OSP, które nie uczestniczą w działaniach ratowniczych – udokumentowane 25 lat aktywnej przynależności do stowarzyszenia OSP;
- stworzenie możliwości uzyskania dodatku w mniejszej kwocie w interwałach czasowych, np. po 10, 20, 25 latach działalności ratowniczej OSP, co zachęci do kolejnej aktywności w celu wejścia w wyższy próg dodatku do emerytury;
- stworzenie możliwości różnicowania finansowego dodatku do emerytury w przypadku członków OSP, którzy uczestniczą w wielu działaniach ratowniczych, co z ich punktu widzenia jest krzywdzące podczas określenia minimum na poziomie jednego wyjazdu w roku;
- stworzenie możliwości różnicowania finansowego dodatku do emerytury w zależności od pełnionych funkcji/stanowisk w ramach OSP.
- Wprowadzenie zapisów określających status kierowcy w JRG (JOT) OSP, np. konieczność zatrudniania przez gminę odpowiedniej ilości, kierowania na szkolenia – w celu zapewnienia właściwej gotowości operacyjnej JRG (JOT) OSP; postulat dotyczący zabezpieczenia kierowców (rolników – płatników składek KRUS) przed utratą możliwości płacenia składek KRUS w przypadku otrzymania dodatku dla kierowców – mogącego być traktowanym jako działalność zarobkowa.
- Wprowadzenie zapisów umożliwiających zasiadanie druhów OSP (m.in. będących członkami zarządów OSP) w radach miast/gmin, jak również zapewniających możliwość pełnienia funkcji przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego – wójta, burmistrza;
- Informacja dotycząca 10 – letniego vacatio legis na dostosowanie jednostek OSP do spełnienia minimalnych wymagań do utworzenia JRG (JOT) OSP nie wskazuje źródeł finansowania na ten cel – istotne jest określenie statusu takiej OSP – czy jest OSP w okresie działań zmierzających do osiągnięcia standardów JRG (JOT) OSP jest jednostką ochrony przeciwpożarowej i może uczestniczyć w działaniach ratowniczych?
- Postulat dotyczący zapisów w zakresie działań zmierzających do aktywizacji, szczególnie młodzieży w celu budowania wartości związanych z chęcią niesienia pomocy innym, co w przyszłości zapewni odpowiednią ilość członków OSP, biorąc pod uwagę sinusoidalną sytuację OSP, zależnie od zasobów osobowych;
- Postulat dotyczący zapisów w zakresie działań mających na celu edukację dla bezpieczeństwa młodzieży m.in. w zakresie nauki pierwszej pomocy w celu propagowania ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej;
- Propozycje dotyczące rekompensat skierowanych do pracodawców zwalniających od świadczenia pracy ratownika OSP:
- zwolnienie/ulga w składkach ZUS,
- zniżki/ulgi w ubezpieczeniu,
- ulgi podatkowe w związane z działalnością gospodarczą,
- dotacje z PFRON.
- Określenie jednostek OSP jako jednostki umundurowane (umundurowione) zamiast jednostki mundurowe;
- Postulat dotyczący zapisu, że wójt/burmistrz nie może odmówić skierowania na badania lekarskie zgłoszonego członka OSP;
- Korekty redakcyjne w Art. 3 ust. 2 – MDP odnośnik do ust. 1 pkt 6, zamiast pkt 7;
- Postulat dotyczący zmniejszenia kosztów certyfikacji sprzętu przeciwpożarowego, w tym pojazdów przez CNBOP;
- Postulat dotyczący możliwości wykorzystywania prywatnych pojazdów członków OSP jako pojazdów uprzywilejowanych w trakcie dojazdu do strażnicy OSP po ogłoszeniu alarmu;
- Postulat dotyczący udziału budżetu państwa w zapewnianiu utrzymania gotowości operacyjnej JRG (JOT) OSP;
- Postulat dotyczący zmiany określenia – zdolność operacyjna na zdolność ratowniczo – gaśnicza;
- Postulat przedstawicieli OSP z terenu jednego z powiatów województwa podlaskiego:
„nie ma problemów z funkcjonowaniem jednostek OSP na terenie powiatu, zatem nie ma przesłanek do regulacji prawnych w tym obszarze”.
